Kur’an Ayetleri

Fetvalar

48 Soru: Karısı ölen bir kimsenin baldızıyla evlenebileceğini
biliyoruz. Sûre-i Nisa’nın 23. âyetinde
geçen “İlla mâ kad selef” istisnası neyi
ifade etmektedir? Ben Arapça bilmediğim için
bu illâ kelimesinde bir şart ve şurut olmasına
zahip oluyorum. Burasını bizlere açıklamanızı
rica ediyorum.
Cevap: Sure-i Nisa’nın 23. ayetinde “iki kız kardeşi birlikte almanız
da haram kılındı” buyurduktan sonra, “İllâ mâ kad selef” istisnası
“ancak” (cahiliyyet devrinde) geçen geçmiştir” mânâsını taşımaktadır.
İslâmiyet gelmezden önce, cahiliyyet devrinin insanları, iki kız
kardeşi birlikte nikâhı altında toplamakta bir mahzur görmezlerdi.
Bu Âyet-i kerime bunu yasaklamış ve cahiliyyet devrinde geçenden
sorumlu tutmamıştır. Ancak mezkûr Ayet-i Celile indiği zaman nikâhı
altında iki kız kardeş bulunduranlar, bunlardan birisini boşamakla
mükellef tutulmuşlardır.
Bu kimseler sonradan İslâmiyet’i kabul etmeye geldiğinde, nikâhı
altında iki kız kardeş bulunduğunu söylemesi üzerine Peygamber
Efendimiz(sav), “iki zevcen”den dilediğini (birini) boşa” buyurmuştur.
(İbni Mace, c.l, s.627)
49 Soru: Dünyanın döndüğüne delâlet eden ayet
veya hadis var mıdır?
Cevap: Sure-i Neml’in 88. Ayet-i kerimesinde şöyle buyurulmaktadır:
“Sen dağları görür, onları yerinde durur sanırsın. Halbuki onlar
bulut geçer gibi geçer gider. (Bu) her şeyi sapasağlam yapan Allah’ın
san’atıdır. Şüphesiz ki O, ne yaparsanız hakkıyla haberdardır.”
Bu Ayet-i kerimede dünyanın döndüğüne dair bir sarahat yoksa da
bu cihete bir işaret vardır. Müfessir Elmalılı M.Hamdi Yazır (merhum),
Hak Dini Kur’an Dili isimli tefsirinin 5. cilt, 3709. sayfasında
şöyle ifade etmektedir: “Müteahhirinden bazı kişiler (ve hiye temür

50 Soru: Kur’an-ı Kerim’in harekesinin (kelimelerdeki
üstün, ötre, nekre okunuş şekillerini
gösteren işaretler) bid’at olduğunu söylüyorlar.
Bu hususta delilleri ile birlikte bilgi vermenizi
arzederiz.
Cevap: Kur’an-ı Kerim’in harekesi, evet, sonradan konulmuş olup
okuyanların bilgi eksikliği nedeni ile yanlış okumamalarını sağlamak
içindir. Aynı zamanda okuma harekelerle daha kolay olmaktadır.
Hicretin birinci asrı ortalarında Nahiv ilminin vâzıı Ebü’l-Esved
ed-Düeli tarafından yapılmıştır. (Tefsir Tarihi, c. 1, s. 32)
Soru: Kur’an-ı Kerim’de mukaddes Mekke şehri
hangi isimlerle anılmıştır?
Cevap: Sure-i Al-i İmran’ın 96. ayetinde “Bekke”, Sure-i Şûra’nın
7. ayetinde “Ümmü’l-kurâ” ve Tin Suresi’nin 3. ayetinde “Beledü’l-
Emin” olarak geçmektedir.
52 Soru: Kur’an-ı Kerim’deki “Ülaike” kelimelerinin
altına konulan “kasr” kelimesi ne mânâsına gelmektedir?
Cevap: “Kasr” kısa mânâsına olup vavdan önceki harfin uzatılmamasına
tenbih ve işaret için konulmuş bulunmaktadır.
53 Soru: Kur’an-ı Kerim’de Tevbe suresi ne için
Besmele ile başlamamıştır?
Cevap: Bu surenin “Enfal” suresinin devamı olduğunu ve bu sebeple
de “Besmele” yazılmadığını söyleyenler vardır. Bir de bu surenin
indirildiği sırada Peygamber Efendimiz (sav) “Besmele” yazılmasını
emretmiş değildir.
54 Soru: “İnsan için ancak sâ’yinden başkası yoktur”
mealindeki sure-i Necm’in 39. ayeti Mevkufat’m
“Hac ani’l-ğayr” bahsinde “mensuhtur”
deniliyor. Açıklar mısınız?
Cevap: Bu görüşte olan ilim erbabı varsa da bunun aksini söyleyen,
yani bu ayetin mensuh olmadığını ifade edenler çoğunluktadır.
Elmalılı tefsirinin c. 6, s. 4610’da şöyle denilmektedir: “Bunun men

55 Soru: Yahudilerin devlet kuramayacağına dair
ayet ve hadis var mıdır?
Cevap.- Gerek Ayet-i kerimede gerekse Hadis-i Şerifte, Yahudilerin
devlet kuramayacağına dair bir sarahat yoktur. Sure-i Bakara’nm
61. ayetinde onlar hakkında şöyle buyrulmaktadır: “Onların üzerine
bir horluk ve yoksulluk vuruldu. Allah’tan(cc) bir gazaba da uğradılar.”
Bu zillet ve meskenetin, bu cezaya müstehak olan o günkü Yahudilerin
olabileceği yorumlardan birisidir. İkinci cihetde, her ne
kadar onlar bir devlet kurmuş şeklinde görülüyorsa da, bu, zengin
Amerikan Yahudilerinin, mütefennin Alman Yahudilerinin ve ihtilalci
Rus Yahudilerinin, tertipleri sonucu kurulmuş bir devlet olmaktadır.
Hor ve zelil, şeref ve itibardan uzak olmak, onların üzerinden
kalkmış sayılmaz.
56 Soru: Kur’an-ı Kerim kaç harftir?
Cevap: Bu hususta iki ayrı rivayet vardır: Birincisi 325 bin
345’tir. Diğer rivayette ise, 325 bin 743’tür. Kur’an-ı Kerim’in kelimelerinin
sayısının ise 77 bin 439 olduğunda ittifak vardır.
57 Soru: Allahü Zülcelâl’in “Allah’a giden yolu bulmak
için bir vesile bir vasıta arayın” buyruğu
Kur’an-ı kerim’in neresinde ve hangi ayettedir?
Cevap: Sorduğunuz ayet, Sure-i Maide’nin 35. ayet-i kerimesi olup
şu mealdedir: “Ey iman edenler, Allah’tan korkun, O’na (yaklaşmaya)
vesile arayın ve O’nun yolunda savaşın, ta ki muradınıza eresiniz.”
58 Soru: Ayet-i kerimede Cenab-ı Hak, “İnsanların
ömrü (eceli) tekaddüm ve teahhür etmez” buyuruyor.
Hadis-i Şerifte ise, “Sadaka belâyı def
eder ve ömrü ziyade eder” buyurulmaktadır. Bu
hususta ne dersiniz?
Cevap: Ayet-i kerimede “Ecel geldiğinde te’hir edilmez ve
öne de alınmaz” buyrulmuştur. Ömrün uzayacağına ait delil
ile bu Ayet-i kerime arasında bir uyuşmazlık ve çelişki yoktur.
“Ecel geldiği zaman” tabiri dikkate alındığı zaman, sözün
mefhum-ı muhalifinden ecel gelmeden önce, İlâhi sır çerçeve

59 Soru: Kur’an-ı Kerim’de Ay’a çıkmanın mevcut
olduğunu söylüyorlar. Bu görüş doğru mudur?
Cevap: Kur’an-ı Kerim’de sarahaten böyle bir beyan yoktur. Ancak
bazı ayetlerde dünyadan başka alemler olduğu belirtilmektedir.
60 Soru: Kur’an-ı Kerim’deki nâsih ve mensuh
Ayet-i kerimeler kaç tanedir? Ayet numaraları
ile açıklar mısınız?
Cevap: Kur’an-ı Kerim’de 66 tane nâsih ve mensuh ayet bulunmaktadır.
Bunların hangi ayetler olduğunun izahına bu sütunlar müsait
değildir. Bu hususta yazılmış müstakil eserler bulunmaktadır, onları
tetkik ediniz.
61 Soru: Mekaasidü’t-Talibin adlı kitapta “Sure-i
Hamd” diye bir sure ismi geçmekte. Bu isme
Kur’an-ı Kerim’de rastlamadım. Sure-i
Hamd’den murat nedir?
Cevap: “el-Hamd”, Fatiha suresinin isimlerindendir. Başında “el-
Hamd” bulunduğu veya baştan sona hamd mânâsını tazammun etmesi
itibariyle bu ismi almıştır.
62 Soru: Kur’an-ı Kerim’in 6666 ayet olduğunu biliyoruz.
Ancak bunların hangi hususlara dair olduğunu
açıkça bilememekteyiz. Bu hususu açıklar
mısınız?
Cevap: Kur’an-ı Kerim’in ayetleri, Zemahşeri’ye göre 6666 ayettir.
İbni Kemalpaşa bunları manzum olarak şöyle taksim etmektedir:
Bilmek istersen eğer sen aded-i âyâtı,
Cümlesi altı bin altı yüz altmışaltı.
Binidir va’d beyanında anın, bini vaid;
Binidir emr-ü ibadet, bini nehy-ü tehdid.
Bini emsâl-ü iberdir, bini abâr-u kasas,
Beşyüz âyâtı helâl ile harama muhtas.
Buldu yüz ayeti tesbih-u duada çü rüsûh,
Altmış altısı dahi ayet-i nâsih, mensûh.
63 Soru: Mushaf neye denir?
Cevap: Kur’an-ı Kerim’in bütün ayet ve surelerinin tamamı

64 Soru: Sure nedir?
Cevap: Kur’an-ı Kerim’in en az üç ayetini içine alan,
müstakil bir isimle anılmış ve diğerlerinden ayrılmış bulunan
müstakil bir parçasına verilen isimdir.
65 Soru: Ayet nedir?
Cevap: Kur’an-ı Kerim’deki, üst ve alt taraftan ayrılmış bulunan
bir cümleden ibaret her parçasına “Ayet” adı verilmektedir.
66 Soru: Cünüp bulunan bir kimse veya âdet gören
bir kadın Kur’an-ı Kerim’i dinleyebilir mi?
Cevap: Evet, dinleyebilir. Bunlara yasak olan, Kur’an-ı Kerim’den
bizzat kendilerinin bir bütün ayet okumalarıdır.
67 Soru: Tecvid kaidelerine göre, mahrecinde veya sıfatında
yakınlığı olan harflerin birbirine uğraması
idğamı mütekâribeyn oluyor. Neticede, sakin olan
(Lâm), mahreç yakınlığı olan (Ra) harfine uğrayıp
“Kurrabbi” şeklinde okunuyor. Ya bunun aksi olarak
sakin olan (Rı) lâm harfine uğrasa o zaman
“Nağfir Ieküm”ü “Nağfilleküm” okuyabilecek miyiz?
Cevap: Memleketimizde takip edilen kıraet tarzı, Asım’ın
“Hafs”dan gelen rivayetine göre olmaktadır. Asım’ın diğer râvisinin
okuyuşunda da böyle bir idğam mevcut değildir. Ancak, kıraat
imamlarından İbni Amir’in ikinci ravisi bulunan Sûsi, “Nağfilleküm”
şeklinde idğam yapmaktadır.
68 Soru: Bize öğretilen bilgiye göre, Kur’an-ı Kerim
6666 ayettir. Fakat Abdullah Atıf Tüzüner’in hazırlayıp
oğlu Y.Mimar Feyyaz Tüzüner tarafından
bastırılıp Yağmur Yayınevi tarafından dağıtımı
yapılan “Kur’an-ı Kerim ve Türkçe Meali”
adlı kitapta sondan sekizinci yaprağında
“Kur’an-ı Kerim’e dair kısa bilgiler” başlığı altında,
ayet bölümünde, “Kur’an’da Kûfe’li bilginlere
göre 6232 kadar ayet vardır. Böyle olduğu
Nisaburi tefsirinde açıklanmıştır” deniliyor.
Lütfen doğru olup olmadığını açıklayınız.

Cevap: Kur’an-ı Kerim’in ayet sayıları üzerinde ilim adamlarının
değişik beyanları vardır. Şöyle ki: Nafı’a göre: 6217, Şeybe’ye göre:
6214, Küfe alimlerine göre: 6236, Mısırlılara göre: 6219, Şamlılara
göre: 6226, Zemahşeri’ye göre: 6666 ayettir. Bu ihtilâf, ayetlerin başlangıcı
ile nihayet bulması hakkında kabul edilen itibari ölçülerin
(duraklann) farklı olmasından ileri gelmektedir.

Fetvalar
Abdest

Soru: Çalıştığımız iş yerinde, abdestimizi alırken, ayak yık am a yeri, yüzümüzü yıkayacağımız yere 9-10 metre uzak.Yüzümüzü yıkarken ayaklarımızı yıkayamıyoruz. Bazıları mi, değil mi? Cevap: Abdest uzuvlarının birbiri peşine yıkanması, Hanefi mezhebine göre sünnettir. Bu sebeple yüzünüzü yıkadığınız yerden 15 metre ilerdeki çeşmeden ayağınızı yıkayarak aldığınız abdestle namaz kılmak caizdir. …

Fetvalar
Hazreti Peyşamber’in Yakınları

177 Soru: Resûlullah Efendimizin(sav) dedesi Abd (yani, Efendimizin(sav) b a ba annesi) n in adı nedir? Cevap: Abdülmuttalib’in zevcesinin adı Fâtıma’dır. (Mustafa Asım Koksal: Hazreti Muhammed ve İslâmiyet, Mekke Devri s.20). 17 Soru: P e y g am b e r im iz in (sav) annesinin  adı nedir ? Cevap: Resûlullah …

Fetvalar
Hz. Peygamber (S.A.V.)’in Çocukları

Soru: Peygamber (s.a.v) Efendimiz, ik i k ız ın ı Ebû Cehil’in,oğullarına vermiş. Rukayye (ra) ile Ümmü Gülsüm’ü (ra) bu kimselere neden verm iş ? “Müşrike kız verme fakat al” deniliyor. Açıklayınız. Cevap: Peygamber Efendimizin (sav) Rukayye ve Ümmü Gülsüm adlı kızları, Ebû Cehil değil Ebû Leheb’in oğluna nikâhlanmış ise …