Allah’ın (cc) Sıfatları

Fetvalar

Soru: Cenab-ı Hakk’m sıfatları zâtının aynı mıdır,
yoksa gayrı mıdır?
Cevap: Allah Teala’nın sıfatları zât-ı İlâhinin ne aynıdır, ne de gayrıdır.
Aynı olan zât ile müttehid olması ve teaddüd-i zât lâzım gelir.
Gayri olsa, sıfat-ı İlâhinin zât-ı İlâhiden ayrılması lâzım gelir ki, bu

durumda ya binefsihi kaim olması veya gayr ile kaim olması gerekir.
Bunların hepsi de muhaldir. Bu sıfatlar, kıdem-i zamani ile kadim
ve hudus-i zâti ile hadistirler.
25 Soru: Cenab-ı Hakk’ın Semi ve Basar sıfatları
mevcut ve m ad um o lan her şeye ta a llu k
eder mi?
Cevap: Hak Teala’nın Semi ve Basar sıfatları mevcut olan şeylere
taalluk eder. O mevcut, ister vacip isterse caiz olsun. Fakat Rabbimizin
bu sıfatları, maduma taalluk etmez. Zira madum (yok olan),
görülüp işitilmeye müsait bir şey değildir.
26 Soru: Bizleri yoktan var eden yüce Allah’ımızın(
cc) 1001 ism-i şerifi olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz.
Kur’an’da geçen doksan dokuz ism-i
şerifi var. Biz 99 ism-i şerifin içinde Tanrı diye
bir isim bulamadık. 99 ism-i şerifin haricinde kalan
902 ism-i şerifin içinde mi? Açıklar mısınız?
Cevap: Tanrı kelimesi Türkçe olup ilâh ve ma’bud kelimelerinin
karşılığı olarak kullanılmaktadır. Allah lâfzının karşılığı olarak kullanılamaz.
Kur’an-ı Kerim’de ve Esma-i Husna arasında Tanrı kelimesi
yoktur. Zira bu lâfız Türkçedir. Allah lâfzı ile Tanrı kelimesi
arasında fark vardır. Şöyle ki: Tanrı kelimesinin sonuna “1er” takısı
getirilerek cemi (çoğul) yapılabilirse de Allah lâfızı çoğul olarak kullanılamaz

Soru: İrşadiye kitabının 29. sayfasında “Ve yükferu bi
kavlihi Reeytullahe fil menâmi” ibaresi vardır. Bu ibareye
göre bir kimse, “Rüyada Allah’ı gördüm” dese kâfir
olur. Mısır’da tahsil görenlerden bazıları bu ibarede yanlışlık
görerek Allah’ı rüyada görmek sevaptır demişlerdir.
Siz ne dersiniz?
Cevap: Bahsettiğiniz kitabın ibaresinde, ya mürettibin veya müellifin
bir hatası olmuş. Bu yanlışı kimin yaptığını bilemediğimiz için
tayinden çekiniyoruz. Muhakkak olan bir şey varsa, bu ibare ve ifade
tamamen yanlıştır. Akaid şerhi Kesteli ve onun haşiyesi Ramadan
Efendi ile diğer akaid kitaplarımızın tafsilat ile anlattıkları husus,
“Rüyada Cenab-ı Hakk’ı görmenin” caiz olduğu ve bunun
örneklerinin bulunduğudur. “Abdüllatif” adlı va’z kitabından (s.201)
naklettiğimiz İmam-ı Azam efendimizle ilgili bir bahis de doğrudur

28 Soru: Cenab-ı Hakk’ın Rezzak sıfatını inkâr
eden ne olur?
Cevap: Kâfir olur.
29 Soru: Bostan, Gülistan adlı kitabın 13. sayfasında
Allah Teala’ya “Efendi” tabiri kullanılmıştır.
Bu ne derece doğrudur?
Cevap: Allah Teala’nın isim ve sıfatları tevkifidir. Bunların dışında
bir isim ve sıfatın kullanılması doğru olmaz.
30 Soru: Canlılar arasında bir dişiden dünyaya gelmemiş
varlık var mıdır?
Cevap: Evet, mevcuttur. Üç canlı (Adem aleyhisselâm, Hazret-i
Havva ve Salih aleyhisselâmın devesi) bir canlı (dişi) vasıta olmaksızın
ilahi kudretin tezahürü neticesinde yaratılmıştır.

Fetvalar
Abdest

Soru: Çalıştığımız iş yerinde, abdestimizi alırken, ayak yık am a yeri, yüzümüzü yıkayacağımız yere 9-10 metre uzak.Yüzümüzü yıkarken ayaklarımızı yıkayamıyoruz. Bazıları mi, değil mi? Cevap: Abdest uzuvlarının birbiri peşine yıkanması, Hanefi mezhebine göre sünnettir. Bu sebeple yüzünüzü yıkadığınız yerden 15 metre ilerdeki çeşmeden ayağınızı yıkayarak aldığınız abdestle namaz kılmak caizdir. …

Fetvalar
Hazreti Peyşamber’in Yakınları

177 Soru: Resûlullah Efendimizin(sav) dedesi Abd (yani, Efendimizin(sav) b a ba annesi) n in adı nedir? Cevap: Abdülmuttalib’in zevcesinin adı Fâtıma’dır. (Mustafa Asım Koksal: Hazreti Muhammed ve İslâmiyet, Mekke Devri s.20). 17 Soru: P e y g am b e r im iz in (sav) annesinin  adı nedir ? Cevap: Resûlullah …

Fetvalar
Hz. Peygamber (S.A.V.)’in Çocukları

Soru: Peygamber (s.a.v) Efendimiz, ik i k ız ın ı Ebû Cehil’in,oğullarına vermiş. Rukayye (ra) ile Ümmü Gülsüm’ü (ra) bu kimselere neden verm iş ? “Müşrike kız verme fakat al” deniliyor. Açıklayınız. Cevap: Peygamber Efendimizin (sav) Rukayye ve Ümmü Gülsüm adlı kızları, Ebû Cehil değil Ebû Leheb’in oğluna nikâhlanmış ise …