Allah’ın (cc) Sıfatları
- By : Acil Çözüm
- Category : ATA SÖZÜ
Soru: Cenab-ı Hakk’m sıfatları zâtının aynı mıdır, yoksa gayrı mıdır? Cevap: Allah Teala’nın sıfatları zât-ı İlâhinin ne aynıdır, ne de gayrıdır. Aynı olan zât ile müttehid olması ve teaddüd-i zât lâzım gelir. Gayri olsa, sıfat-ı İlâhinin zât-ı İlâhiden ayrılması lâzım gelir ki, bu durumda ya binefsihi kaim olması veya gayr ile kaim olması gerekir. Bunların hepsi de muhaldir. Bu sıfatlar, kıdem-i zamani ile kadim ve hudus-i zâti ile hadistirler.Soru: Cenab Hakk’ın Semi ve Basar sıfatları mevcut ve m ad um o lan her şeye eder mi? Cevap: Hak Teala’nın Semi ve Basar sıfatları mevcut olan şeylere taalluk eder. O mevcut, ister vacip isterse caiz olsun. Fakat Rabbimizin bu sıfatları, maduma taalluk etmez. Zira madum (yok olan), görülüp işitilmeye müsait bir şey değildir. 26 Soru: Bizleri yoktan var eden yüce Allah’ımızın( cc) 1001 ism-i şerifi olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz. Kur’an’da geçen doksan dokuz ism-i şerifi var. Biz 99 ism-i şerifin içinde Tanrı diye bir isim bulamadık. 99 ism-i şerifin haricinde kalan 902 ism-i şerifin içinde mi? Açıklar mısınız? Cevap: Tanrı kelimesi Türkçe olup ilâh ve ma’bud kelimelerinin karşılığı olarak kullanılmaktadır. Allah lâfzının karşılığı olarak kullanılamaz. Kur’an-ı Kerim’de ve Esma-i Husna arasında Tanrı kelimesi yoktur. Zira bu lâfız Türkçedir. Allah lâfzı ile Tanrı kelimesi arasında fark vardır. Şöyle ki: Tanrı kelimesinin sonuna “1er” takısı getirilerek cemi (çoğul) yapılabilirse de Allah lâfızı çoğul olarak kullanılamaz. 27 Soru: İrşadiye kitabının 29. sayfasında “Ve yükferu bi kavlihi Reeytullahe fil menâmi” ibaresi vardır. Bu ibareye göre bir kimse, “Rüyada Allah’ı gördüm” dese kâfir olur. Mısır’da tahsil görenlerden bazıları bu ibarede yanlışlık görerek Allah’ı rüyada görmek sevaptır demişlerdir. Siz ne dersiniz? Cevap: Bahsettiğiniz kitabın ibaresinde, ya mürettibin veya müellifin bir hatası olmuş. Bu yanlışı kimin yaptığını bilemediğimiz için tayinden çekiniyoruz. Muhakkak olan bir şey varsa, bu ibare ve ifade tamamen yanlıştır. Akaid şerhi Kesteli ve onun haşiyesi Ramadan Efendi ile diğer akaid kitaplarımızın tafsilat ile anlattıkları husus, “Rüyada Cenab-ı Hakk’ı görmenin” caiz olduğu ve bunun örneklerinin bulunduğudur. “Abdüllatif” adlı va’z kitabından (s.201) naklettiğimiz İmam-ı Azam efendimizle ilgili bir bahis de doğrudur Soru: Cenab-ı Hakk’ın Rezzak sıfatını inkâr eden ne olur? Cevap: Kâfir olur. 29 Soru: Bostan, Gülistan adlı kitabın 13. sayfasında Allah Teala’ya “Efendi” tabiri kullanılmıştır. Bu ne derece doğrudur? Cevap: Allah Teala’nın isim ve sıfatları tevkifidir. Bunların dışında bir isim ve sıfatın kullanılması doğru olmaz. 30 Soru: Canlılar arasında bir dişiden dünyaya gelmemiş varlık var mıdır? Cevap: Evet, mevcuttur. Üç canlı (Adem aleyhisselâm, Hazret-i Havva ve Salih aleyhisselâmın devesi) bir canlı (dişi) vasıta olmaksızın ilahi kudretin tezahürü neticesinde yaratılmıştır.