Abdest

Fetvalar

Soru: Çalıştığımız iş yerinde, abdestimizi alırken, ayak yık am a yeri, yüzümüzü yıkayacağımız yere 9-10 metre uzak.Yüzümüzü
yıkarken ayaklarımızı yıkayamıyoruz. Bazıları mi, değil mi? Cevap: Abdest uzuvlarının birbiri peşine yıkanması, Hanefi mezhebine göre sünnettir. Bu sebeple yüzünüzü yıkadığınız yerden 15 metre ilerdeki çeşmeden ayağınızı yıkayarak aldığınız abdestle namaz
kılmak caizdir. 210 Sor: Abdest a lırk e n b a ş ım ız ın dört te b ir in i mesh m â n â s ın ı nereden anlıyoruz? Cevap: Abdestin farziyyeti ile ilgili sure-i Maide’nin 6. ayeti, başı meshetmeyi farz kılmıştır. Farz kılınan miktar hususunda müctehidlerin içtihadı ve ihtilâfı bulunmaktadır. İmam Ebu Hanife’nin içtihadı dörtte bir miktarın meshedilmesidir. Muğire b. Şube’nin rivayet ettiği bir Hadis-i Şerif buna mesned olmaktadır. Bu sahabi diyor ki: “Peygamber (sav) bir kavmin süprüntülüğüne geldi de küçük abdest bozdu, sonra abdest aldı, başının nasiyesine ve mestleri üzerine mesh etti.” Nasiye, alın tarafına doğru uzayan saçların bulunduğu başın tepe kısmıdır. Bu ictihadda bulunan ilim erbabı ve müctehidler, “Bi rüusikünT’deki “bâ”nın teb’iz için olduğu görüşündedir. 211 Soru: Namaz kılmasak bile gerektiği z am a n n a m a z abdesti a lm a k , beyhude b ir hareket mid ir? Dinen açıklamasını yapar mısınız ? Cevap: Abdest, namaz, tavaf ve Kur’an-ı Kerim’e el sürmek için farz (şart)tır. Sair hallerde abdestli bulunmak bir fazilettir. Fakat namaz kılmayınca abdestten beklenen fayda tam olarak doğamaz. Her zaman abdestli bulunmanın hikmet ve faydalarından biri de “şeytanın o kimseye namazı bıraktırmaktan ümit kesmesidir.” Bir kimse namaz kılmayınca şeytanın ümitlenmesine imkân vermiş ve Cenab-ı Hakk’ın rızasını kazanamamış olur. Namaz kılmadığı halde abdestli bulunmak, devamlı çorap giyip de pantolonsuz gezmeye benzer. 21 2 Soru : Farz namazların dışındaki vakitlerde , hayrat suyundan  alınan  ? Cevap: Bu tavsiye, yapıldığı zaman sevap olan, yapılmadığı zaman günah bulunmayan bir husus olmaktadır. 213 Soru: Abdestsiz g e z d iğ im z am a n h u z u r d u y a m ıy o rum ve iş im ra st gitm iy o r . Bu sebeple, a b d e s t li d u rm a y a d ev am etsek ve fakat  aldığımız ? Cevap: Bu abdestle nafile namaz kılamadığınız zaman sorumlu olmazsınız. Bir ayet de okusanız hakkını ödemiş olursunuz.İbni Nüceym Fetvalarından: “,Ramazan gününde (abdest alınırken) ağıza ve buruna su vermekte mübalağa gerekmez”
Açıklama : Abdestte ağzın ve burnun yıkanması sünnettir. Bunu azami hadde vardırmaya “mübalağa” adı verilmektedir ki, sünnetin kemâline hizmet etmektedir. Abdestin sünnetinde gerekli dikkati gösterirken, orucun bozulmasına sebep olacak bir yola gidilmemelidir. Bu sebeple, Ramazan günlerinde alınacak abdestte ağız ve buruna su verirken mübalağa yapılmaz.

Fetvalar
Hazreti Peyşamber’in Yakınları

177 Soru: Resûlullah Efendimizin(sav) dedesi Abd (yani, Efendimizin(sav) b a ba annesi) n in adı nedir? Cevap: Abdülmuttalib’in zevcesinin adı Fâtıma’dır. (Mustafa Asım Koksal: Hazreti Muhammed ve İslâmiyet, Mekke Devri s.20). 17 Soru: P e y g am b e r im iz in (sav) annesinin  adı nedir ? Cevap: Resûlullah …

Fetvalar
Hz. Peygamber (S.A.V.)’in Çocukları

Soru: Peygamber (s.a.v) Efendimiz, ik i k ız ın ı Ebû Cehil’in,oğullarına vermiş. Rukayye (ra) ile Ümmü Gülsüm’ü (ra) bu kimselere neden verm iş ? “Müşrike kız verme fakat al” deniliyor. Açıklayınız. Cevap: Peygamber Efendimizin (sav) Rukayye ve Ümmü Gülsüm adlı kızları, Ebû Cehil değil Ebû Leheb’in oğluna nikâhlanmış ise …

Fetvalar
Peygamber Efendimiz (sav ) ‘in kaç amcası vardı ve isimleri nelerdir?

Resûl-i Ekrem (s.a.v.) Efendimiz’in dokuz tane amcası vardır, isimlerini yazıyoruz: Hâris, Zübeyr, Ebû Talip, Hamza (r.a.), Ebû Leheb, Ğaydâk, Mukavvim, Dırâr ve Abbas (r.a.) (Tabakat-i İbni Sa’d, c. 1, s. 88). Share on FacebookPost on XFollow usSave